Gepubliceerd op: 11 februari 2018

Heb je angst?

Faalangst, vliegangst, pleinvrees, smetvrees, claustrofobie, bindingsangst…. Welke angst ken jij? Waar ben jij bang voor? Is dat waar je bang voor bent écht aanwezig? Is het een realiteit? Of zijn het jouw gedachten die de angst veroorzaken?

Angst voelen door situatie

Als ik op straat loop en er komt iemand met een agressieve blik en een mes in zijn hand naar mij toe, dan zal ik zo goed als zeker angst voelen. Een terechte angst met een belangrijke functie: ik ben direct alert en zal er alles aan doen om mezelf in veiligheid te stellen. Er is een acuut dreigend gevaar, waarbij het van levensbelang is dat ik adequaat en snel handel. Er is een directe, reële aanleiding voor mijn angst. Dit noem ik direct voelen.

Angst voelen als gevolg van je gedachten

En dan hebben we de angsten voor situaties die zich op dit moment nog helemaal niet – of misschien wel nooit zullen – voordoen. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen denken dat de eerst volgende keer dat ik een lift instap, deze vast komt te zitten, dat de alarmknop ook nog defect is en bovendien mijn mobiele telefoon daar geen bereik zal hebben. Van deze gedachten zou ik zó angstig kunnen worden, dat ik geen lift meer in durf te stappen. Dit kan er toe leiden dat ik liever niet meer op bezoek ga bij mensen die hoog in een gebouw wonen of werken. En zo belemmer ik mezelf door een angst voor een situatie die zich zeer waarschijnlijk niet zal voordoen. Er is geen directe, reële aanleiding voor mijn angst. Het zijn mijn gedachten die de angst veroorzaken. Dit noem ik indirect of afgeleid voelen.

Faalangst

Zonder deze gedachten kan ik zonder zorgen of angst een lift in stappen. En dit kun je één op één toepassen op alle andere vormen van angst die niet gebaseerd zijn op realiteit. Neem bijvoorbeeld de situatie dat je je goed hebt voorbereid op een examen. Je hebt alle stof bestudeerd. Zonder druk kun je alle vragen op een goede manier beantwoorden. Je weet dus genoeg om te slagen voor je examen. Maar… je kampt met faalangst. Je bent bang dat je, op het moment dat je een vraag wordt gesteld, niks meer weet. Als deze situatie zich voordoet, is dit enkel en alleen omdat je je zo druk maakt in je hoofd, dat je te gespannen bent om de antwoorden in je omhoog te laten komen.

Het zijn in dat geval je eigen gedachten die je de toegang belemmeren tot de al in jou aanwezige kennis. Als het je lukt ontspannen te blijven en erop te vertrouwen dat je er alles aan gedaan hebt, dan kun je in alle rust je examen maken met het gewenste goede resultaat.

Gedachten stoppen

Wat je echt gaat helpen is om bij angst tengevolge van je denken, je gedachten te stoppen of ze te verzetten. Daarnaast is het nodig om jezelf volledig vrij te maken van alle in jou opgebouwde angsten. Dat kan door alles wat je voelt toe te staan en te doorvoelen tot dat er niks meer van over is.

Waarom is dit moeilijk? Raar is dat niet. Je bent immers bang en dat voelt nou eenmaal niet fijn. Door de angst wil je liever niet voelen en vlucht je in je hoofd. Maar in je hoofd maak je juist de gedachten aan die weer angst veroorzaken. En zo zit je vast in een vicieuze cirkel die in jouw belang moet worden doorbroken. Kan dat? Ja dat kan, maar wat hulp hierbij is wel handig.

Doorbreek de vicieuze cirkel van angst

Het helpt als je jouw angst kunt voelen in een veilige omgeving. Dat je angst onder begeleiding wordt wakker gemaakt en je wordt geholpen deze angst op een versnelde manier los te laten. Dat schept ruimte en brengt je ontspanning. Die ruimte en ontspanning geeft je de moed om je gedachten aan te pakken, irreële gedachten te stoppen en jezelf te dwingen om te voelen wat er in écht is. En dat is in de meeste gevallen niks. Zo kan worden doorbroken waar je in vast zit. Een bevrijding!

Hulp nodig?

Onze werkwijze heeft al velen van allerlei angsten en paniek afgeholpen. En de functionele angst die je nodig hebt om het leven aan te kunnen blijft uiteraard bestaan. Die zet namelijk aan tot de acties die nodig zijn. En zodra je die acties hebt uitgevoerd, kun je weer ontspannen.

Lees de ervaringen van onze klanten, zodat je weet wat wij voor je kunnen betekenen.

Coaching

Persoonlijke Coaching

Life coaching

Heb je last van stress, spanningen, burn-out, te veel denken of onzekerheid? Of heb je behoefte aan een andere verandering, maar weet je niet precies hoe je dat voor elkaar kunt krijgen? Dán is het tijd voor onze life coaching in Bussum!

Burn-out klachten

Burn-out coaching

Onze methode is een uitkomst bij burn-out herstel. Waarom? We pakken de oorzaak op mentaal, gedrag en emotioneel vlak aan. De uitputting die je voelt, komt voor een groot deel door het onderdrukken van onverwerkte emoties en door ondermijnende gedachten. 

Relatie coaching

Weten jullie niet meer of je met elkaar door wilt? Is er misschien iets gebeurd wat moeilijk oplosbaar lijkt? Of mist de verbinding tussen jullie? Dan geeft onze relatiecoaching oftewel relatietherapie jullie nieuwe inzichten en kansen.

Zakelijke coaching

Te veel stress, burn-out klachten of ga je met tegenzin naar je werk? Loop je vast als leidinggevende? Zit er iets anders dwars in je functioneren? Of ben je toe aan een volgende stap, maar kom je daar zelf niet uit?

Groepssessies

Speciaal voor iedereen die vastloopt in het leven, financieel afhankelijk is van een minimale uitkering of een gelijkwaardig laag inkomen en verder geen of weinig financiële middelen heeft, geven we groepssessies voor €45 per persoon/per keer.

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde blogs

Tolerantie

Tolerantie

In maart 2020 zag het er even naar uit dat de tolerantie toenam. Het gezamenlijk beleven van Corona, dat onverwachts...