Gepubliceerd op: 23 november 2017

Dichtbij jezelf blijven, hoe doe je dat?

Durf je jezelf te zijn? Kun je dichtbij jezelf blijven? Of houd je je bezig met wat anderen van je vinden? Laat je je gemakkelijk beïnvloeden door hoe anderen zich ten opzichte van jou gedragen?

Dan vind je dichtbij jezelf blijven waarschijnlijk moeilijk. Dichtbij jezelf blijven betekent dat je erkent hoe je jezelf voelt en je daar oké mee bent. Mocht je niet goed weten wat je zelf voelt, zou je een begin kunnen maken met het leren kennen van je eigen gevoelsleven.

Ontdek je gevoel

Je zou bijvoorbeeld wat tijd in je eentje door kunnen brengen en dan ervaren hoe dat voor je is en of je daar iets bij voelt. In gezelschap is er afleiding en kan het zo maar gebeuren dat je je meer met de ander bezig houdt dan met jezelf. Door met jezelf te zijn, word je al snel geconfronteerd me je eigen gedachten, meningen, overtuigingen, emoties, gevoelens, verlangens, etc. Het zou zo maar kunnen dat je bijvoorbeeld ontdekt dat je negatieve gedachten hebt over jezelf, dat je jezelf vergelijkt met anderen of dat je schaamte kent. Uiteindelijk kun je jezelf zijn, als je alles dat in jezelf leeft erkent, er niet meer tegen vecht en er ronduit voor uit durf te komen.

Door alleen te zijn, ontdek je waar je in gelooft, wat je graag doet, je eigen ritme, en wat werkelijk belangrijk voor je is. Je kunt ups en downs ervaren en dat is vaak best moeilijk. Toch helpt het als je jezelf aanleert om al deze gevoelens toe te laten en te accepteren. Want daardoor wen je er aan om je aandacht bij jezelf te houden en te voelen wat er in jezelf gebeurt. Bovendien maak je het je dan eigen om jezelf niet meer af te leiden als er gevoelens in je naar boven komen die je voorheen liever niet wilde voelen. Zo leer je de eerste stap die nodig is om dicht bij jezelf te blijven.

Onrust voelen

In de oefening van in contact blijven met jezelf, zal ongetwijfeld de neiging opkomen om van jezelf weg te gaan. Als je bijvoorbeeld onrust hebt die je niet wil voelen, zou je afleiding kunnen zoeken in gamen, eten of een filmpje kijken. Als je niet wilt voelen wat er in jou aanwezig is, wijs je jezelf in feite af. Deze afwijzing van jezelf is liefdeloos, hard, en daarmee doe je jezelf pijn. Dit is niet anders dan wanneer je pijn voelt als een ander jou niet accepteer en afwijst. Maar nu doe je het zelf.

Doe het anders door je aandacht op de onrust te vestigen en je voor te nemen de onrust precies zo te voelen zoals die is. Je wilt de onrust niet weg hebben. De onrust sta je toe. Als je dit doet ben je zacht voor jezelf. Zo kun je met mededogen naar je onrust kijken, of naar wat dan ook wat in jou voelbaar is. Wanneer je je onrust accepteert, accepteer daarmee ook jezelf.

Keer op keer gaat het over het accepteren van wat in jou te voelen is. Dat je je er niet tegen verzet, maar dat je toestaat wat je in jezelf voelt en dit liefdevol te omarmt. Het vergt oefening, maar als je dit consequent toepast, leer je het snel. Zodra jij je op je gemak voelt met jouw innerlijke gevoelswereld, kun je dit ook gemakkelijker erkennen naar je buitenwereld. Dan kom je op een punt dat je er ronduit voor durft uit te komen wat er in je leeft en wat je voelt. Het is dan niet meer nodig om je anders voor te doen of van je eigen gevoel weg te gaan. Zo blijf je bij jezelf.

Tot slot is er nog een heel groot voordeel. Als je alles, wat in jou gebeurt, zonder oordeel tegemoet treedt, voelt en toestaat, zul je het verwerken, kunnen loslaten en creëer je ruimte in jezelf. Daardoor verzacht je, heel je, en kom je tot het belangrijke punt dat je van jezelf kunt houden.

Van denken naar voelen

Door in je denken te verdwalen ga je weg van jezelf. Dan ben je immers niet meer (helemaal) aanwezig in je eigen gevoel(swezen) en ook niet meer met je aandacht aanwezig op de plek waar je fysiek en feitelijk bent. Op dat moment herbeleef je eerdere gebeurtenissen, houd je je bezig met de onbekende toekomst of met anderen. Je leeft op dat moment in een denkwereld en niet meer in de werkelijkheid. Zo ontgaat je veel in je leven. Als je alles uit jezelf en uit je leven wilt halen (het leven is immers eindig) dan is het raadzaam om voelend in het leven te staan.

Wil je leven vanuit je gevoel? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je er graag bij. Gun jezelf ook wat anderen hebben ervaren.

Inspiratie nodig?

Je kunt ons ook volgen op Facebook, want daar schrijven we regelmatig inspirerende stukjes over ons werk.

Coaching

Persoonlijke Coaching

Life coaching

Heb je last van stress, spanningen, burn-out, te veel denken of onzekerheid? Of heb je behoefte aan een andere verandering, maar weet je niet precies hoe je dat voor elkaar kunt krijgen? Dán is het tijd voor onze life coaching in Bussum!

Burn-out klachten

Burn-out coaching

Onze methode is een uitkomst bij burn-out herstel. Waarom? We pakken de oorzaak op mentaal, gedrag en emotioneel vlak aan. De uitputting die je voelt, komt voor een groot deel door het onderdrukken van onverwerkte emoties en door ondermijnende gedachten. 

Relatie coaching

Weten jullie niet meer of je met elkaar door wilt? Is er misschien iets gebeurd wat moeilijk oplosbaar lijkt? Of mist de verbinding tussen jullie? Dan geeft onze relatiecoaching oftewel relatietherapie jullie nieuwe inzichten en kansen.

Zakelijke coaching

Te veel stress, burn-out klachten of ga je met tegenzin naar je werk? Loop je vast als leidinggevende? Zit er iets anders dwars in je functioneren? Of ben je toe aan een volgende stap, maar kom je daar zelf niet uit?

Groepssessies

Speciaal voor iedereen die vastloopt in het leven, financieel afhankelijk is van een minimale uitkering of een gelijkwaardig laag inkomen en verder geen of weinig financiële middelen heeft, geven we groepssessies voor €45 per persoon/per keer.

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde blogs